The instance of updating the teachers' profile (disciplinary and support teachers) is the object of a cultural, scientific, and experiential ferment embodied in regulatory measures aimed at supporting the initial and continuous teacher training on disability and inclusion. After a brief historical digression on the main steps that, starting from Law no. 104/92, have marked the teacher training, this contribution presents the results of an exploratory study aimed at investigating the effectiveness of the "25-hour" training course (Law no. 178/2020; Ministerial Decree no. 188/2021) conducted by the University of Bergamo in secondary schools, concerning the modification and promotion of the participants' perceived knowledge on issues related to disability and school inclusion.
L’istanza di aggiornamento del profilo dei docenti (disciplinari e di sostegno) è oggetto di un fermento culturale, scientifico ed esperienziale concretizzata in provvedimenti normativi finalizzati a sostenere la formazione iniziale e continua dei docenti sui costrutti di disabilità e inclusione.Dopo una breve digressione storica sulle principali tappe che, a partire dalla Legge n. 104/92, hannoaccompagnato la formazione degli insegnanti, il contributo presenta i risultati di uno studio esplorativo volto ad indagare l’efficacia del percorso formativo “25 ore” (L. n. 178/2020; D.M. n. 188/2021) condotto dall’Università degli Studi di Bergamo nelle scuole secondarie di II grado, in termini di modificazione e promozione delle conoscenze percepite dai partecipanti in merito ai temi legati alla disabilità e all’inclusione scolastica.
La formazione inclusiva dei docenti a trent’anni dalla Legge n. 104/1992. Studio esplorativo di un percorso formativo per la scuola secondaria di II grado
Sacchi, Fabio;
2022-01-01
Abstract
The instance of updating the teachers' profile (disciplinary and support teachers) is the object of a cultural, scientific, and experiential ferment embodied in regulatory measures aimed at supporting the initial and continuous teacher training on disability and inclusion. After a brief historical digression on the main steps that, starting from Law no. 104/92, have marked the teacher training, this contribution presents the results of an exploratory study aimed at investigating the effectiveness of the "25-hour" training course (Law no. 178/2020; Ministerial Decree no. 188/2021) conducted by the University of Bergamo in secondary schools, concerning the modification and promotion of the participants' perceived knowledge on issues related to disability and school inclusion.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.