Frequently it has been discussed the role of descriptive geometry in the process of analysis andconfiguration of architecture, recognizing it an unquestioned even in the information age. Lessinvestigated is rather the role of this discipline inthe graphic design, a field in which the image isthe essence of communication.Then, in the image definition, especially whenthis must become part of a multi-directional communication the contribution of the geometryseems crucial.This paper, on the basis of the teaching and researchexperience specifically oriented to graphicdesign, intends to highlight the deep connectionsbetween the structuring of the graphic image(lettering, corporate image, brand image, productimage etc.) and the projective and descriptivegeometry.
Frequentemente si è discusso sul ruolo della geometriadescrittiva nel processo di analisi e di configurazionedell’architettura, riconoscendovi unindiscusso valore anche nell’era dell’informatica.Meno indagato appare invece il ruolo di questadisciplina nel campo del graphic design, un settorenel quale l’immagine è essenza della comunicazione.Nella definizione, allora, di una immagine chedeve assurgere a ruolo di comunicazione pluridirezionaleil contributo della geometria appare sostanziale.Il presente contributo sulla base di una esperienzadidattica e di ricerca, specificamente orientataal graphic design, intende mettere in luce i profondilegami tra la strutturazione dell’immagine grafica (lettering, corporate image, brand image, product image etc.) e la geometria proiettiva e descrittiva.
Il ruolo della geometria descrittiva nel graphic design
Chiarenza S
2012-01-01
Abstract
Frequently it has been discussed the role of descriptive geometry in the process of analysis andconfiguration of architecture, recognizing it an unquestioned even in the information age. Lessinvestigated is rather the role of this discipline inthe graphic design, a field in which the image isthe essence of communication.Then, in the image definition, especially whenthis must become part of a multi-directional communication the contribution of the geometryseems crucial.This paper, on the basis of the teaching and researchexperience specifically oriented to graphicdesign, intends to highlight the deep connectionsbetween the structuring of the graphic image(lettering, corporate image, brand image, productimage etc.) and the projective and descriptivegeometry.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.